دانلود{مجموعه سؤالات آزمون ششم علوم_قرآن_و_حدیث (2)}

دانلود /مجموعه سؤالات آزمون ششم علوم_قرآن_و_حدیث (2)/ اِی اِن|دانلود|39015733|any50278965|دانلود مجموعه سؤالات آزمون ششم علوم,قرآن,و,حدیث (2) , مجموعه سؤالات ,آزمون ششم علوم,قرآن,و,حدیث ,دانلود مجموعه سؤالات ,آزمون ششم علوم,قرآن,و,حدیث , کسب درآمد اینترنتی , کسب درآمد از اینترنت , فروشگاه فایل, فروشگاه فایل پدیده, فروشگاه پدیده ,همکار,,,
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان مجموعه سؤالات آزمون ششم علوم_قرآن_و_حدیث (2) هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .



توضیحات محصول :آزمون آزمایشی آمادگی
آزمون کارشناسی ارشد موسسه سنجش و دانش -
آزمون ششم علوم_قرآن_و_حدیث (2) - با کلید و پاسخ های تشریحی در فایل های
جداگانه



مجموعه تست

تاریخ حدیث – علوم حدیث

31)
روش مالک
بن انس در کتاب الموطاً به ترتیب این گونه بود
:

1) 1-
رأی و فتوای
خود 2- فتوای اهل مدینه
3- نقل حدیث



2) 1-
نقل
حدیث 2- فتوای خود 3-
فتوای اهل مدینه



3) 1-
فتوای اهل
مدینه 2- فتوای خود 3-
نقل حدیث



4) 1-
نقل
حدیث 2- فتوای اهل مدینه
3- رأی و فتوای خود



32) .................
کتاب ................. را در شرح کتاب .................. اثر
.................. نوشت
.


1)
شیخ صدوق – من لا
یحضر – فقهی – پدرش صدوق اول



2)
شیخ طوسی – تهذیب
الاحکام – مقنعه- شیخ مفید



3)
علامه مجلسی – بحار –
کافی – کلینی



4)
علامه مجلسی – بحار –
لوامع – پدرش مجلسی اول


33)
توجیه
دکتر صبحی صالح در مورد روایت منع از کتاب حدیث با توجه به وجود صحیفه‌های مکتوب
در زمان نبی اکرم (ص) این است که
:


1)
در اوایل نبوت از
کتابت حدیث نهی کرده و ضمناً به طور خصوصی اذن نگارش حدیث به بعضی افراد داده و
بعدها اذن عمومی صادر فرمود
.


2)
در اوایل نبوت به
احدی اذن نگارش حدیث نداد، ولی بعدها خصوصاً به برخی
افراد اذن نگارش حدیث داده بود و سپس اذن عمومی صادر فرمود.

3)
در اواخر نبوت به طور
خصوصی اذن داد حدیث را بنگارند، ولی در اوایل نبوت به طور کلی نگارش حدیث را منع
کرده بود
.


4)
هم در اوایل و هم در
اواخر نبوت به طور کلی نگارش حدیث را منع کرده و فقط به علی (ع) اذن داد حدیث را
بنگارد
.





علوم قرآن – تاریخ قرآن

51)
خصوصیات
کلی و قطعی آیات و سوره مکی (نه خصوصیات شایع) عبارتند از
:

1)
آیه‌های سجده، لفظ
کلا، یا ایها الناس، قصص انبیاء، داستان آدم و ابلیس (جزء سوم بقره)، حروف مقطعه
(جز زهراوان) در آن‌ها



2)
آیه‌های سجده، لفظ
کلا، یا ایها الناس، کوتاهی سوره و آیات، کثرت سوگند، دعوت به اصول ایمان، مجادله
با مشرکین در آن‌ها



3)
آیه‌های سجده، لفظ
کلا، یا ایها الذین آمنوا، کوتاهی سوره، قصص انبیاء، داستان آدم و حوا (جزء سوره
بقره)، حروف مقطعه



4)
آیه‌های سجده، لفظ
کلا، فرمان جهاد، ذکر منافقین، کوتاهی سوره، قصص انبیاء، داستان آدم و حوا (جزء
سوره بقره)، حروف مقطعه



52)
کدام یک
از آیات زیر دارای مفهوم مخالف است؟



1)
و ربائبکم اللاتی فی
حجورکم


2)
لا تکرهوا فتیاتکم
علی النباء ان اردن تحصنا



3)
لا یتخذ المومنون
الکافرین اولیاء من دون المؤمنین



4)
فاذکروالله عند
المشعرا الحرام



53)
اگر
مقصود از کلمه ملائکه در آیه «فنادته الملائکه و هو قائم یصلی فی
المحراب» جبرئیل باشد، راجع به کلمه ملائکه کدام صحیح است؟

1)
العام
2) الخاص

3)
العالم المراد به
الخصوص 4) العالم المراد به المخصوص


تفسیر قرآن – تاریخ تفسیر

71)
در آیه
شریفه «لا یستطیعون نصرهم و هم لهم جند محضرون» ضمایر «هم»، «لهم»، به ترتیب به
کدام برمی‌گردد؟



1)
بت‌ها –
مشرکان 2) مشرکان – بت‌ها


3)
مشرکان –
مؤمنان 4) مؤمنان - مشرکان


72)
معروف‌ترین
تفسیر امامیه در قرن پنجم چه نام دارد؟



1)
البرهان
2) التبیان 3) روح الجنان 4) مجمع البیان


73)
در آیه
کریمه «فذرهم فی غمرتهم حتی حین» تفسیر «غمره» کدام است؟


1)
حسد و
کینه 2) غرور و تکبر


3)
غفلت و
جهالت 4) گناه و بی‌خردی



پاسخنامه



تاریخ حدیث – علوم حدیث

31)
گزینه‌ی
«4» صحیح است
.


روش مالک در تنظیم ابوبا الموطّاً به این صورت بود که در ابتدا حدیث را
نقل

کرده و سپس به درج
آراء صحباه و فتاوای تابعان خصوصاً فقهای مدینه پرداخته
است و لای و استنباط خود را نیز گاهی در انتهای روایات نبوی و آثار
صحابه و

تابعین اضافه کرده
است. (رک. تاریخ عمومی حدیث با رویکرد تحلیلی، معارف،
صفحه 124)


32)
گزینه‌ی
«2» صحیح است
.


قسمتی از تألیف کتاب
تهذیب

الاحکام در زمان حیات
شیخ مفید و به عنوان شرح رساله فقهی او یعنی مقنعه
آغاز گردید به بیان دیگر شیخ طوسی رسالة مقنعه شیخ مفید را به عنوان
چارچوب

کار خود انتخاب نمود.
(رک: همان، صفحات 358 و 359
)


33)
گزینه‌ی
«1» صحیح است
.


صبحی صالح می‌گوید: نهی از کتاب حدیث به صورت عمومی و خطاب به تام اصحاب در اوایل بعثت صادر گردید، اما در همان زمان نیز رسول خدا (ص) به عده‌ای
از

صحابه خود اجازه داد
تا روایات او را بنویسند بنابراین برای کتابت حدیث دو
اذن وجود داشته است: الف) اذن خاص در زمان نهی عام در اوایل بعثت، ب)
اذن

عام پس از نزول اکثر
قرآن. (رک: همان، صفحه 60
)



علوم قرآن – تاریخ قرآن

51)
گزینه‌ی
«1» صحیح است
.


(
رک: تاریخ قرآن،
حجتی، صفحات 77 و 78
)


52)
گزینه‌ی
«4» صحیح است
.


در سایر گزینه‌ها آنچه ذکر شده از باب غالبیت یا موافقت با واقع است و
لذا

مفهوم ندارد. (رک:
ترجمه الاتقان، حائری قزوینی، جلد 2، صفحه 110
)

53)
گزینه‌ی
«3» صحیح است
.


لفظ الملائکه عامی
است که چنانچه مراد از آن جبرئیل باشد، خصوص می‌گردد. (رک: همان، صفحه 54
)

تفسیر قرآن – تاریخ تفسیر

71)
گزینه‌ی
«2» صحیح است
.


ظاهر عبادت می‌رساند
که ضمیر اول به مشرکین و ضمیر دوم به آلهه برمی‌گردد (رک: ترجمه تفسیر المیزان،
جلد 17، صفحه 164
)


72)
گزینه‌ی
«2» صحیح است
.


تفسیر البرهان، روح
الجنان و مجمع البیان به ترتیب مربوط به قرن‌های 11 و 6 و 7 می‌باشد. رک:
(شناختنامه تفاسیر، ایازی
)


73)
گزینه‌ی
«3» صحیح است
.


«
فی غمرتهم» أی جهلهم
و ضلاتهم. (رک: مجمع البیان فی تفسیر القرآن، جلد 7، صفحه 175
)